Gehandicapten

Op verschillende locaties in de gemeente zijn er parkeervakken speciaal gereserveerd voor gehandicapten. Dit zijn gehandicaptenparkeerplaatsen.
Deze plaatsen zijn aangegeven met verkeersbord E06 (zie onderstaande foto). Hier mag je alleen parkeren met een geldige gehandicaptenparkeerkaart (GPK). De kaart moet zichtbaar en leesbaar achter de voorruit zijn geplaatst en kan gratis worden geparkeerd.
Op alle andere betaald parkeerplaatsen moet wel parkeerbelasting betaald worden. Met de GPK kan per 1 januari 2021 niet meer gratis worden geparkeerd op de gewone parkeerplaatsen.

De gehandicaptenparkeerplaatsen met een blauw bord E06 + wit onderbord met kenteken zijn speciaal gereserveerd voor het voertuig met dat kenteken.

Op de plattegrond van betaald parkeren, zijn alle algemene gehandicaptenparkeerplaatsen aangegeven middels blauwe ballonnen. Klik op de ballon voor de locatie. 

Waar vraag ik een gehandicaptenkaart aan?

Vanaf 1 januari 2021 vraag je je Gehandicaptenparkeerkaart (GPK) aan bij Parkeerbeheer Bergen op Zoom. Dat kan in het e-loket. Voor het aanvragen heb je het volgende nodig:

  • DigiD codes. Heb je die nog niet, vraag deze dan aan bij www.digid.nl .
  • Een positief medisch advies, van een onafhankelijk keuringsarts. Hierin staat dat je in aanmerking komt voor een GPK.
  • Bij de aanvraag van een GPK voor Bestuurder, een geldig rijbewijs categorie B(E). Het rijbewijs moet tenminste 6 maanden geldig zijn.

Medisch advies

Heb je een GPK verkregen via team WMO? Dan zijn er twee opties:

1: vraag bij team WMO het ondersteuningsplan op, waarin staat dat je destijds de gehandicaptenparkeerkaart krijgt toegewezen. Dit document moet door Parkeerbeheer worden beoordeeld op volledigheid.
2: vraag een nieuwe onafhankelijke keuring aan, om in (weer) aanmerking te komen voor een gehandicaptenparkeerkaart.

Een positief medisch advies moet zijn opgemaakt door een onafhankelijk keuringsarts. Je kunt de keuring aanvragen bij bijvoorbeeld Stichting SAP of Argonaut.
Aan de keuring zijn kosten verbonden en zijn voor eigen rekening.

Ben je in het verleden (voor juli 2017) bij de GGD geweest voor een medische keuring?
Neem contact op met de medewerkers van de administratie van Parkeerbeheer.
Zij kunnen vertellen of een nieuwe keuring achterwege kan blijven.

Rijbewijs en vervaldatum

Vraag je een GPK voor bestuurder aan (GPK-B), dan moet je bij de aanvraag ook je geldige rijbewijs tonen. Deze moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn.
De GPK-B wordt afgegeven tot de vervaldatum van je rijbewijs (korter dan 5 jaar geldig), of voor maximaal 5 jaar. Ook een GPK voor passagier (GPK-P) wordt voor maximaal 5 jaar afgegeven.

Aanvraag en afhandeling

Je verzoek om een nieuwe GPK doe je in het e-loket. Als Parkeerbeheer je verzoek heeft beoordeeld krijg je daarover bericht via e-mail.
Is het verzoek goedgekeurd, neem dan telefonisch contact op met Parkeerbeheer om een afspraak te maken voor het ophalen van de kaart.
Neem een recente en goed lijkende pasfoto mee, deze wordt op de kaart aangebracht.

Een portretfoto, schoolfoto of foto wat gebruikt wordt op het Turkse consulaat kan niet worden gebruikt. Deze past niet op de kaart vanwege het formaat.
Het standaard formaat van een pasfoto is 35 mm x 45 mm (breedte x hoogte).

Wat zijn de kosten?

Naast de kosten voor het (eventueel) aan te vragen medisch advies, betaal je ook leges voor de aanvraag en uitgifte van een GPK. Het tarief voor 2023 is vastgesteld op € 68,55. De leges betaal je bij het ophalen van de kaart.

Gehandicaptenparkeerplaats op kenteken

Als je in het bezit bent van een GPK-B met een geldigheidsduur langer dan een half jaar, kun je in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken (GPP).

Waar vraag ik een GPP aan?

Vanaf 1 januari 2021 vraag je je GPP aan bij Parkeerbeheer Bergen op Zoom. Dat kan in de e-service. Voor het aanvragen heb je het volgende nodig:
  • Digid codes. Heb je die nog niet, vraag deze dan aan bij www.digid.nl.
  • Een geldige GPK-B (langer dan een half jaar)
  • Rij je met een leaseauto? Dan moet je een machtiging van de leasemaatschappij overleggen waaruit blijkt dat je de dagelijkse vaste berijder bent van die auto.

Aanvraag en afhandeling GPP

Je verzoek om een GPP doe je in het e-loket. Als Parkeerbeheer je verzoek heeft beoordeeld krijg je daarover bericht via e-mail.

Is het verzoek positief beoordeeld, dan ontvang je een betaalverzoek van Parkeerbeheer. Na betaling van de leges zorgt Parkeerbeheer ervoor dat de gemeente het benodigde verkeersbesluit gaat opstellen. Een ambtenaar van de gemeente overlegt met u welke parkeerplaats wordt toegewezen. Zodra het verkeersbesluit definitief is, krijgt de buitendienst van de gemeente de opdracht om de GPP aan te gaan leggen. Op dat moment word je ook ge├»nformeerd door Parkeerbeheer.

Wat zijn de kosten?

Het tarief voor 2023 voor een GPP op kenteken is vastgesteld op € 372,90. De leges betaal je na de goedkeuring van uw aanvraag. Dit zijn eenmalige kosten voor de aanvraag en het aanleggen van de GPP.

Plaats opheffen

De gehandicaptenparkeerplaats kan schriftelijk of via e-mail worden opgezegd. Vermeld in ieder geval je naam, adres, kenteken en de reden van opzegging. Wij sturen het verzoek door naar de gemeente om zorg te dragen voor het opheffen van de plaats op kenteken.

Ga naar de contactpagina om uw bericht aan ons te sturen